اس ام اس و متن های فلسفی

  • ۰
  • ۰

جوملا چیست ؟

جوملا چیست ؟

آموزش جوملا
آموزش جوملا فارسی


در این مطلب به صورت مختصر با ماهیت کلی تاریخچه جوملا آشنا خواهید شد توضیح اتی درمورد خصوصیات ی جوملا روند پیشرفت آن در ایران در اختیار شما قرار می گیرد.
جوملا سیستم مدیریت محتوای (CMS) متن باز (open source) است، که به شما قدرت ساخت یک وبسایت پروگرام های قدرتمند آنلاین را می دهد.

جوملا تحت اجازه نامـه بین المللی مجوز نامـه GNU/GPL انتشار می شود.

جوملا بر طبـق زبان php و تحت فرم ورکی با معماری MVC طراحی شده و جهت ذخیره سازی داده ها با اکثر پایگاههای داده سازگاری دارد اما تکنولوژی مهم پایگاه داده آن بر اساس MySQL است.

تاریخچه:
جوملا انشعابی از سیسـتم مدیریت محتوی با نام "مامبو" است. سال 2005 برخی از گسترش دهندگان سیستم مدیریت محتوای مامبو، گروهی با نام "Open Source Matters" تشکیل دادند و کار به انتشار نسخه ی از همان سیسـتم مدیریت محتوای مامبو به نام جوملا (ورژن 1.0) کردند. از آن به بعد این دو سیستم به صورت رسمی از جدا شده و جداگانه گسترش پیدا کردند.

جوملا کلمه ای به زبان سواحیلی به معنای "همگی" است و از آن جالبتر شباهت معنایی ظاهری خیلی کلمه "جوملا" با کلمه فارسی "عبارت " یا همان "جملگی" است.

خصوصیات جوملا
خصوصیات ی مختلف ی از عبارت سهولت در استفاده، انعطاف پذیری و به روز رسانی و امنیت مناسب باعث شده است، جوملا از محبوب ترین برنامـه های تولید، طراحی و مدیریت وبسایت در جهان باشد. و از تمام مهمتر، جوملا یک سیستم مدیریت محتوی و یک راه حل متن باز (open source) است که در دسترس همگان قرار دارد.

تعداد کاربر ان زیاد جوملا در کنار متن باز بودن آن، باعث شده است که یکی از ایمن ترین سیسـتم های مدیریت محتوی هم محسوب شود، به صورت هـر روز بیش از هزاران برنامـه نویس و دولوپر در حال کار با جوملا هستند . موارد یا حفره های امنیتی احتمـا لی در هسته جوملا پیش از آن که بوسیله هکرها خرابکارها شناسایی شود، تیم پشتیبانی زیاد بزرگ جوملا آن را شناسایی و سریع به روز رسانی می کنند.

تهم اکنون جهت جوملا حدود ده هزار افزونه طراحی شده که به شما مجوز می دهد در طراحی سایت امکانات بسیاری پیش روی داشته باشید.

با جوملا شما به راحتی می توانید محتوای سایت را بدون نیاز به دانش فنی و برنامـه نویسی به روز رسانی و ویرایش نمایید. محیط آن کاملا کاربر پسند بوده و مصرف از بخش مدیریت آن کاملا به صورت گرافیکی است هر کابری به راحتی می تواند از آن استفاده نماید . ولی از نکات دیدنی این سیـستم مدیریت محتوی این است که نه تنها برای کاجهت مبتدی متوسط دیدنی است بلکه برای فرد ان حرفه‌ای، برنامـه نویسان طراحان حرفهای وبسایت نیز به دلیل افزونه های متنوع و قالب های آماده زیبا ، بسیار زیاد جذاب است.

جوملا ثابت کرده است که می توان تغریبا هر نوع سایتی را از مبتدی گرفته تا فوق حرفهای بر پایه آن راه اندازی نمود، به هر حال نمی توان گفت یک سیـستم مدیریت محتوای ۱۰۰٪ بی عیب نقص است همان گونه که هیچ سیـستم مدیریت محتوایی بی عیب نقص نیست. امکانات جوملا روز به روز در حال افزایش بوده نقاط ضعف آن هم با انتشار هر ورژن جدید بازبینی پیدا می نماید ، پیشرفت روز افزون جوملا خیلی امیدبخش است.

جوملا در ایران:
سالهای بسیار زیاد ی است که جوملا توسط تیم های مختلف ی در ایران فارسی سازی و بومی سازی شده است. سایت‌ها گروه های حرفه‌ای بسیاری در زمینه با ارائه قالب و افزونه فارسی کار می کنند. می توان گفت در ایران نیز این سیسـتم مدیریت محتوی اهمیت خود را به بهتر ی پیدا کرده است.

این مقاله صرفا جهت آشنایی سطحی با جوملا نوشته شده و در مقالات بعدی روش جوملا را از مقدماتی ترین بخش و به آسان ترین زبان ممکن به صورت گام به گام شروع می کنیم.

  • ۹۵/۰۵/۰۷
  • سهیلا آرمین

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی